A Corpus Harsona Kvartett 2001-ben alakult a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem növendékeiből. Négy nemzetközi kamaraverseny győzelmüknek köszönhetően koncert lehetőséget kaptak számos európai városban, Japánban és az Egyesült Államokban. 2005 óta az angliai Michael Rath harsonakészítő manufaktúra támogatásaként hangszereiket ajándékba kapják. Több mint 20 kortárs zeneszerző írt számukra műveket, ennek köszönhetően a magyar jogvédő iroda háromszor jutalmazta az együttest Artisjus-díjban. 2024-ben a Kulturális és Innovációs Minisztérium Liszt Ferenc-díjjal tüntette ki a kvartett tagjait. Pálinkás Péterrel beszélgettünk.
Honnan ered az ötlet, hogy kvartettet alapítsanak?
Zenekari zenészek vagyunk, kevés kihívással találkoztunk a zenekari munka során, ezért merült fel a kamarazenélés ötlete. A harsona mint szólisztikus hangszer sok művel rendelkezik, így próbáltuk kicsit a szárnyainkat kibontani.
Hogyan esett a választása erre a hangszerre?
Zenetagozatos általános iskolában kezdtem tanulni, ahol kötelező volt hangszert választani. Az első hangszerem a zongora volt, aztán az egyik énekórára bejött egy harsonatanár. Megtetszett a hangszer, amit első ízben meg tudtam szólaltatni és arra esett a választásom. A szüleimet is megleptem, hogy kell egy második hangszer. Végül a zongora lekopott, a harsona a mai napig a szívem csücske, ezzel a hangszerrel nőttem föl.
Mitől válik különlegessé a négy harsona a kvartettben?
Nagyon homogén hangzást ad, ami a hangszerek egyenlőségéből fakad. Ez leginkább azt eredményezi, mintha egy énekkar, egy férfikórus énekelne. Amennyire színes az, hogy különféle hangszerek vannak egy együttesben, akár egy rézfúvós kamaraegyüttesben, a harsona kvartett a különleges hangzású homogenitásával emelkedik ki.
Mit játszanak a legszívesebben?
Mindent nagyon szeretünk játszani. Egyik specialitásunk a kortárs magyar zene, mert a harsonát mint hangszert, a harsonakvartettet mint műfajt nagyon kevés zeneszerző illette saját műveivel. A 20. század közepéig nem nagyon írtak harsonakvartettre műveket, kizárólag átiratok voltak. A hangszerek fejlődése magával hozta, hogy a hangszeresek is fejlődtek zenei, illetve szakmai tudásukban és egyre felkapottabbá vált ez a kamarazenei műfaj. Fennállásunk 24 éve alatt több mint 20 művet írattunk zeneszerzőkkel vagy dedikáltak számunkra ma élő kortárs zeneszerzők. Jobbnál jobb művekről, zeneszerzőkről van szó, úgymint Fekete Gyula, Dubrovai László, Malek Miklós.
Mivel készülnek a váci KATTÁRS-ra?
Templomban lévén a koncert, az egyházi művek felé fordultunk, az határozza meg a műsorunk gerincét. Templomba illő operarészletekkel is készülünk, ami azt hivatott megmutatni, négy harsona hogyan tud előadni olyan részleteket, amelyeket másfajta hangszerelésben, esetleg énekhanggal ismer a közönség. Almássy László orgonaművésszel felváltva játszunk és a koncert megkoronázásaként előadunk egy harsona kvartettre és orgonára írott művet is. Gárdonyi Zsolt zeneszerző egy darabját.